19 мая 2008 г.

Платіжний баланс України: поточний стан та варіанти прогнозів
Засідання Українського клубу економістів


22 травня (четвер) 2008 року відбудеться чергове, четверте засідання Українського клубу економістів на тему „Платіжний баланс України: поточний стан та варіанти прогнозів”.

Захід проходитиме у приміщенні медіа-холдингу „ОБОЗ.ua”.

Учасники засідання: Валерій Литвицький, керівник групи радників Голови Національного банку України; Сергій Єрохін, ректор Національної академії управління, доктор економічних наук, професор; Валерій Геєць, директор Інституту економічного прогнозування НАНУ, доктор економічних наук, професор; Олег Соскін, директор Інституту трансформації суспільства, професор, завідувач кафедри міжнародної економіки та підприємництва Національної академії управління.


Фінансовий стан України від початку 2008 року суттєво погіршився. Посилюється негативна тенденція 2006 – 2007 років, коли з’явився дефіцит торговельного балансу – важливої складової платіжного балансу України. Від’ємне сальдо зовнішньоторговельного балансу у 2007 році становило 10 млрд. дол. США, що свідчить про значне перевищення імпорту над експортом. Як наслідок, у 2008 році на Україну чекає споживацька криза і галопуюча інфляція. Може вкотре виникнути загроза міжнародного дефолту держави.

На попередніх засіданнях Українського клубу економістів його учасники неодноразово попереджали, що дефіцит торговельного балансу за результатами 2008 року може доповнитися дефіцитом платіжного балансу України в цілому. Прогнози Українського клубу економістів зазвичай справджуються.

Як відомо, платіжний баланс характеризує співвідношення між сумами платежів, здійснених країною за кордоном протягом певного часу, і коштами, що надійшли у країну протягом того самого періоду. Якщо надходження коштів перевищує їх витрати – це активний баланс, коли ж платежі іншим країнам перевищують надходження коштів від них – це пасивний баланс.


Нині суттєво збільшився відтік коштів з України, тому що у зведеному платіжному балансі з’явився подвійний дефіцит поточного і фінансового рахунків. Це викликано величезними обсягами запозичень, які здійснюють приватні структури (фінансові установи, банки, корпорації), а також тим, що насел ення виводить все більше вільноконвертованої валюти з української фінансової системи.


Обсяг операцій на готівковому ринку України


Джерело: Національний банк України (http://bank.gov.ua/Fin_ryn/Pot_tend_v/index.htm)


Одним із чинників, що негативно впливає на стан балансу, є збільшення імпорту товарів та послуг. Таку фінансову політику Уряду навряд чи можна вітати. Уряд України, навпаки, повинен підтримувати і заохочувати національного виробника та проводити економічну політику, націлену на те, щоб залишати на українському ринку лише товари критичного імпорту, натомість витісняючи товари, які легко можуть бути замінені українськими виробами. Особливо це стосується товарів широкого вжитку, косметично-парфумерних виробів, будматеріалів, продукції харчової, легкої та взуттєвої промисловості, що надходять в Україну з Китаю, Туреччини, Росії.


Шкідливим для економіки України також є ввезення дорогих імпортних автомобілів („Ягуарів”, „Мерседесів”, „Лексусів” тощо). За підсумками січня-квітня 2008 року, обсяги продажу нових легкових автомобілів в Україні порівняно з аналогічним періодом 2007 року зросли на 61%. Не сприяє розвитку національної економіки й ввезення товарів розкоші та відкриття так званих бутіків.


Останнім часом серед українських багатіїв стало модно купувати нерухомість за кордоном. (Приміром, нещодавно донька Л. Кучми за 80 млн. фунтів стерлінгів (понад 800 млн. грн.) придбала маєток у Лондоні.) Нині спостерігається „синдром карнавальної нації” – паразитичного споживацтва, коли величезні суми грошей витрачаються не на продуктивне виробництво, а на задоволення гедоністських потреб та придбання предметів розкоші. Це неприпустимо для країни, яка знаходиться у транзитивному стані, бо відтак ми перетворюємося на націю, що споживає, а не накопичує багатство.


Дефіцит платіжного балансу України викликають і величезні, нічим не підкріплені соціальні виплати (які мають популістський характер з боку Уряду), а також дефіцит державного бюджету і необхідність обслуговування зовнішнього боргу держави, що потребує додаткових мільярдів валютних коштів. За станом на 31 березня 2008 року, прямий зовнішній борг України склав 55 594 669,34 тис. грн., сукупний державний борг – 73 063 282,41 тис. грн.


Окрім того, дефіциту платіжного балансу сприяє жорстка прив’язка гривні до долара США. Затягування переходу до SDR (умовної валюти Міжнародного валютного фонду, яка складається з корзини чотирьох валют – долара, євро, англійського фунту та японської ієни) є надзвичайно небезпечним і непродуктивним для фінансового стану України. Якщо найближчим часом ситуація не буде змінена, то в нашій країні може розпочатися гіперінфляція (за чотири місяці 2008 року інфляція склала 13%). Як прогнозував Український клуб економістів, інфляція в Україні вже значно перевищила запланований річний показник і наближається до 30% річних.


Отже очевидно, що наразі необхідно переглянути базові елементи фінансової та економічної політики нашої держави, підтримати стратегічно виправдану монетарну політику Національного банку України. На жаль, Уряд України сьогодні не здійснює виважених кроків у цьому напрямі, а вдається до державно-соціалістичних, а подеколи й утопічних механізмів замість управління економікою країни.


Одним із заходів для покращення стану платіжного балансу України могла б стати ревальвація гривні, що, власне, нині й відбувається (це видно на прикладі готівкового обігу гривні та її курсу стосовно інших валют). Останнім часом у тіньову частину економіки України входять величезні обсяги вільноконвертованої валюти. Можна було б скористатися цією ситуацією і посилити курс гривні, але це потрібно робити негайно. Уряд мусить створити сприятливі умови для розкріпачення підприємницької активності малого та середнього національного бізнесу, усунувши надмірні бюрократичні перепони і контроль з боку Державної податкової адміністрації України та інших контролюючих органів. Варто також здійснити секвестр Державного бюджету України.


Прес-служба

Українського клубу економістів

Комментариев нет: